HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN
13
attegattleden ska bli ett lyft för
oss hallänningar och för be-
söksnäringen. Leden, där du
kan trampa de 37 milen mellan Hel-
singborg och Göteborg, ska vara ”bil-
fri, havsnära och fylld av upplevelser”.
På nationaldagen, den 6 juni, är det
dags för invigning.
– Det blir i Halmstad, halvvägs
mellan Helsingborg och Göteborg,
berättar Tommy Löfquist på Region
Halland som i flera år arbetat med att
förverkliga Kattegattleden.
Många möten har det blivit, och många
överenskommelser, eftersom Kattegatt-
leden går i tre regioner, genom tio kom-
muner och berör många markägare.
– Vi har träffat avtal med över 60 en-
skilda vägföreningar. På det viset kan
nu leden gå där det är som vackrast,
och i stort sett hela tiden nära havet,
säger Tommy Löfquist.
CYKELTURISTER SPENDERAR MER
Det finns mycket att se och göra utmed
sträckan. Man räknar med att det, utö-
Cykelturism är en mångmiljardindustri i Europa, men
inte i Sverige. När Kattegattleden invigs i juni får Sverige
sin första nationella cykelled och Västkusten kan ta upp
kampen om de trampande turisterna med Donauleden,
Moseldalen, Loiredalen och södra England.
att många företag och näringsidkare
längs med leden kommer att satsa på
att möta de nya turisternas behov och
önskemål.
– År 2020 är målbilden att Kattegattle-
den ska locka 25 000 personer som cyk-
lar hela leden och gör av med runt 5 000
kronor vardera. Till det kommer 100 000
som gör dagsturer, säger Tommy Löf-
quist. Det kan innebära en omsättning
på närmare 150 miljoner kronor.
– Det kommer att ta tid att utveckla
Kattegattleden fullt ut. Själva leden
kommer vi att fortsätta att arbeta med
ver vad de tio städerna erbjuder, finns
runt 200 restauranger, 200 övernatt-
ningsställen, 50 havsbad och en hel
massa kulturupplevelser.
– Vi har en lång tradition av cykeltu-
rism i Sverige men har halkat efter i
den enorma utveckling som vi ser i Eu-
ropa i övrigt, säger Lars Strömgren,
ordförande i Cykelfrämjandet.
– Intresset för cykeln har exploderat
och det är en ny sorts turism med nya
behov: hyrcyklar, bagagetransport, hö-
gre krav på god mat och upplevelser,
säger Lars Strömgren. Och dagens cy-
kelturister spenderar mycket. Jämfört
med den som reser med bil färdas man
långsammare, gör fler övernattningar
och restaurangbesök och handlar mer
längs med vägen.
MÅLET ÄR 25 000
Kattegattleden ska bli en motor för till-
växt och Region Halland räknar med
även efter invigningen och allt eftersom
leden blir mer känd och lockar fler be-
sökare till Västkusten kommer besöks-
näringen att utvecklas.
LOKALA NYTTORESOR
Kattegattleden, som kommer att vara
asfalterad och bilfri till övervägande
del, har inneburit en upprustning av
cykelbanor mellan tätorterna i Halland.
– Det här ger nya möjligheter att an-
vända cykeln för nyttoresorna, säger
Tommy Löfquist. Till jobbet, affären
och skolan. Det är en annan viktig as-
pekt på satsningen.
– På sikt kommer Kattegattleden de-
finitivt att kunna konkurrera med sina
motsvarigheter i Europa, menar Lars
Strömgren. Det är en fantastiskt vacker
sträcka längs med kusten. Sverige är
populärt bland tyska och holländska
cykelturister och Kattegattleden kom-
mer att bli mycket attraktiv för dem.
Testar leden.
Henrik Andersson, Tobias Jörneman, Jan Möller, Ulrika Pettersson och Anders Radler
från Kungsbacka cykelklubb på provtur.
Kattegattleden i korthet
• 37 mil cykelled mellan Helsingborg
och Göteborg – till största delen
asfalterad och bilfri.
• Region Halland är ledhuvudman och
håller samman arbetet, som är ett
samarbete mellan tio kommuner,
Region Halland, Region Skåne och
Trafikverket.
• Genom olika utbildningsinsatser
har företag i Halland fått nya
möjligheter att skapa nätverk och
samverka för att tillsammans ta
emot de nya cykelturisterna.
• Satsningen har en budget på 180
miljoner kronor, där staten satsat
40 miljoner, regionerna tillsammans
60 miljoner och kommunerna 60.
Tips till dig
som blir cykelsugen
Cykelfrämjandets Lars Strömgren ger
några tips:
• Leta inte upp en gammal rostig
skrotcykel i garaget! Med en bra
cykel blir det både roligare,
bekvämare och säkrare att cykla.
• Planera i förväg när ni ska göra
utflykter. Var kan ni pausa och äta
eller hitta upplevelser? Var finns det
något roligt att göra för barnen?
• Det är en stor frihet i att cykla. Du
kommer närmare naturen och olika
kulturupplevelser, och genom att
du färdas långsammare hinner du
se och uppleva mer.
Kattegattleden
är nummer 1
12
HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN