ohanna Andersson och Jimi Vall Peterson känner var-
andra väl. Det märks inte minst på hur de under inter-
vjuns gång fyller i varandras meningar, så att Johannas
snabba och livliga språk blandas med Jimis mer efter-
tänksamma och analytiska reflektioner. De delar både ett
genuint intresse för film och filmiskt berättande och intres-
set för film som uttrycks- och arbetsform. De lärde känna
varandra på Sturegymnasiets medieprogram och har följts
åt, via Högskolan i Halmstad och vidare till filmlinjen på
Katrinebergs folkhögskola. Johanna har alltid berättat his-
torier och använt olika uttryck för det – skrivit och målat
medan Jimi är filmnörden av de två.
Men även om Jimi tidigt lånade sin
mammas digitala kamera för att doku-
mentera världen som han såg den, så
var det spelutveckling och inte film,
som han tänkte att han skulle ägna sig
åt som vuxen.
TÄNKER I BILDER
– Det blev rörlig bild och film i stället.
Jag tycker att det är intressant att vi
tänker och tolkar världen i bilder, inte
bara i text. Jag tror att det kommer att
vara lika viktigt att läsa bild i framtiden,
som det är att läsa text i dag.
– Jag kom i kontakt med rörlig bild
på högstadiet och fastnade direkt, säger Johanna. Men jag
vill nog gärna fortsätta att blanda olika former och sätt att
uttrycka mig. Ibland är det kanske bild, en annan gång kan
det vara text.
– Sturegymnasiet var helt avgörande för oss och för vårt
intresse för film, menar Jimi. Där vaknade tanken på att inte
bara ha ett intresse för film, utan också ha film som yrke.
I dag driver Johanna och Jimi filmbolaget Färgfilm till-
sammans, där de gör konstnärliga projekt, reklam och pro-
duktioner för olika uppdragsgivare.
– För oss handlar det om att experimentera och testa mycket
för att att hitta våra röster., säger Jimi. Men det här med att vara
företagare är ju helt nytt för oss.
– Vi vill ju klara oss själva, skapa egen struktur. Men ock-
så hitta samarbeten med andra, det är där vi växer och ut-
vecklas. Vilka vi är som personer styr också vad vi jobbar
med, tillägger Johanna.
Stödet från Region Halland och Kultur i Halland – Film
har varit ovärderligt, menar Johanna och Jimi.
– Vi har fått rådgivning och ekonomiskt stöd och det är
jätteviktigt. Det motiverar och underlättar, både för oss som
är unga filmskapare, men även andra har ju glädje av det.
– Vi hoppas att stödet utvecklas och att man hittar fler
spännande gränsöverkridande samarbeten, säger Johanna
och ger som exempel hur slöjd och film
har mött varandra i projektet ”Om att
välja hantverk” och resulterat i fyra kort-
filmer där fyra filmare fick i uppdrag att
göra ett konstnärligt porträtt med en
slöjdare eller hantverkare.
BRA ÅR PÅ FILMLINJEN
Studierna på Katrinebergs folkhögskola
var viktiga eftersom de gav Johanna och
Jimi möjlighet att göra jobbet i praktiken.
Som till exempel när de arbetade med
regissörenMarcus Carlssons långfilm.
– Filmlinjen i Katrineberg var två
givande år, säger Jimi. En tid att både lära
sig mer om film, arbeta med filmmen
också om sig själv. Vem jag är och inte är som filmskapare. Att
våga stå för det och våga argumentera för det, tillägger han.
– För mig handlade åren på Katrineberg om mod, säger
Johanna. Att bli modigare och ha bättre självförtroende i
mitt filmskapande.
– Nu, med nya filmhuset på Katrine-berg, så har ju Halland
fått fantastiska möjligheter för just filmskapande, säger Jimi.
STUDIO 114
Filmhuset är Region Hallands och Katrineberg folkhögskolas
satsning, kallad Studio 114, som i första hand ska ge delta-
garna på filmlinjen förutsättningar för en gedigen utbild-
ning i film- och rörlig bildproduktion.
Filmlinjen, Katrinebergs folkhögskola
Filmlinjen på Katrinebergs folkhögskola har funnits i mer
än 35 år. I dag går ett 20-tal elever på linjen. Den är en
ettårig utbildning som ska ge breda grundläggande
kunskaper i rörlig bild och filmproduktion, med möjlighet
till ytterligare ett års påbyggnadsutbildning där eleverna får
fördjupade kunskaper och kan utveckla sitt personliga
berättande.
Vilken film är er favorit?
Jimi:
Närkontakt av tredje graden av Steven Spielberg
(1977) – För att den har ett tidlöst budskap om öppenhet,
och det är mer aktuellt än någonsin.
Johanna:
Harold and Maude av Hal Ashby (1971) – Jag har
väldigt svårt att välja en specifik film, men Harold and
Maude är en film som ligger nära hjärtat. Den säger
mycket om livet, döden och allt där emellan.
Gnistan tändes på Sturegymnasiet
och åren på filmlinjen på Katrinebergs
folkhögskola gav mod och kunnande.
Nu driver Johanna Andersson och Jimi
Vall Peterson ett filmbolag tillsammans.
Färgfilm gäller för
Johanna och Jimi
Svartvitt?
16
HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN
HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN
17