Previous Page  18-19 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18-19 / 24 Next Page
Page Background

tt vara bussförare är ett bra jobb, tycker Cajsa. Det

är fritt, man får jobba med människor och det är

roligt att försöka möta var och en av sina passage-

tuffare tider för många lantbrukare blev det svårare. Jag

bar med mig jobbet på fritiden, det skapade oro och till

sist mådde jag inte bra.

LIVET TOG EN NY SVÄNG

För fyra år sedan lyssnade hon därför på pappans råd och

tog sitt busskort. Livet tog en ny sväng. Och trots att hon

hade kört stora maskiner tidi-

gare så var det lite nervöst i

början.

– Men det gick ganska

snabbt att komma in i det

och jag lärde mig var jag har

bussen.

Efter att ha kört en tid i

Halmstad fick hon jobb i

hemstaden Varberg.

– Det är ett väldigt omväx-

lande jobb och den ena dagen

är inte den andra lik. Man kör

olika turer på olika tider. På måndagsmorgonen är det skol-

barn och människor som ska till jobbet, på lördagsnatten

ungdomar som ska hem efter att ha varit ute och festat.

Cajsa trivs med jobbet, och med arbetstiderna.

– Det är nog inte så för alla, men för mig är det bra med

delade arbetspass. När jag får några timmar ledigt mitt på

dagen kan jag träna eller gå ut med hunden.

Säkerheten kommer alltid först. Det ska vara tryggt och

lugnt. Det får man tänka på när trafiken kanske är extra tät,

eller någon passagerare behöver extra mycket hjälp. Då får

man inte bli stressad av tidtabellen.

– Det är ju mitt jobb och mitt körkort, och jag måste all-

tid sätta säkerheten först och hålla hastighetsbegränsning-

arna. Sen får man göra så bra som det går i varje situation.

Bussförare är ett jobb som Cajsa Johansson gärna rekom-

menderar till andra. Särskilt till kvinnor:

– Jag skulle gärna ha fler kvinnliga arbetskamrater, och

om någon tror att det här jobbet inte passar oss tjejer så är

det bara fördomar.

TÄTARE TURER

Nya sätt att lägga upp turerna, med bättre passning till tå-

gen, snabba raka linjer och tätare turer är något som Cajsa

märker av.

– Det är fler som åker nu. Det är så klart alltid lite rörigt

just när man ändrar, men jag tycker att det blir allt bättre och

tror att fler nu har möjlighet att ta bussen istället för bilen.

Åker du själv buss?

– Nej, det kan jag faktiskt inte eftersom jag blir åksjuk.

Men när jag själv får köra är det inga problem.

å snart tunneln öppnades började skånska Pågatå-

gen köra hela vägen upp till Halmstad. Det innebär

att tågen går varje halvtimme morgon och kväll.

Och restiden till Helsingborg har kortats till 50 minuter.

– Sträckan över åsen var väldigt vacker, men ställde till

många bekymmer. Så tunneln har blivit ett lyft för trafi-

ken, säger Daniel Modiggård, trafikplaneringschef på Hal-

landstrafiken.

– Det här knyter samman två stora arbetsmarknader och

gör tåget till ett starkare alternativ, säger Daniel Modiggård.

Totalt har restiden mellan Göteborg och Malmö kortats

med 15 minuter.

TRE PROCENTS ÖKNING

Allt fler väljer tåg och buss. Det totala resandet i Halland öka-

de under 2015 med tre procent. Hur tunneln och den tätare

trafiken påverkar antalet resande i år är det för tidigt att säga.

Hallandstrafiken arbetar hela tiden med att förändra och

förbättra så att hela trafiksystemet hänger ihop.

– Det ska vara lätt att byta mellan till exempel tåget och

bussen, säger Daniel Modiggård. Många uppskattar möjlighe-

ten tåget ger att göra något av restiden, och när tåget och bussen

samverkar bättre blir resan smidigare från dörr till dörr.

OTROLIG UTVECKLING

Antalet resenärer på Öresundstågen ökade 2015 med 3,1

procent och resandet med stadsbussarna i hela Halland öka-

de med 3,9 procent. I Kungsbacka, där man infört ett nytt

stadslinjenät, var ökningen under fjolåret över 20 procent.

– Vi utvecklar stadstrafiken mot rakare turer som går snab-

bare och vi satsar särskilt på linjer där möjligheterna är bäst

att öka resandet, säger

Daniel Modiggård. Vi har

gjort stora förändringar

till exempel i Varberg och

fått ett väldigt gott gensvar

från resenärerna. Vi ser i

januari en ökning runt

otroliga 30 procent.

Cajsa trivs med

livet bakom ratten

Professionellt.

Cajsa Johansson möter Gustav Jähnke och alla sina andra passagerare med ett leende på läpparna. Foto: Christel Lind

När Cajsa Johansson i Varberg tröttnade

på att jobba som säljare fick hon ett gott

råd av sin pappa: Att köra buss skulle

passa dig! Det blev ett nytt vägval i livet

och det har hon aldrig ångrat.

Rakare sträckor får fler

att åka – kollektivt

Kortare restid, tätare turer och tåg som håller

tidtabellen bättre. Fördelarna är många när

tågen nu äntligen kan gå genom Hallandsås

istället för över.

rare på bästa sätt. Och en stor fördel – när man går från job-

bet är man ledig. Men vägen till jobbet bakom ratten har inte

varit spikrak.

HÄSTAR OCH KOR

Cajsa Johansson är född och uppvuxen på ett mindre lant-

bruk utanför Varberg. När det blev dags att välja bana i

livet utbildade hon sig till lantmästare, och har under åren

jobbat med travhästar och mjölkkor och som säljare av

växtodlingsprodukter.

– Det var ett roligt jobb med bra lön, men när det blev

18

HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN

HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN

19