tt vara bussförare är ett bra jobb, tycker Cajsa. Det
är fritt, man får jobba med människor och det är
roligt att försöka möta var och en av sina passage-
tuffare tider för många lantbrukare blev det svårare. Jag
bar med mig jobbet på fritiden, det skapade oro och till
sist mådde jag inte bra.
LIVET TOG EN NY SVÄNG
För fyra år sedan lyssnade hon därför på pappans råd och
tog sitt busskort. Livet tog en ny sväng. Och trots att hon
hade kört stora maskiner tidi-
gare så var det lite nervöst i
början.
– Men det gick ganska
snabbt att komma in i det
och jag lärde mig var jag har
bussen.
Efter att ha kört en tid i
Halmstad fick hon jobb i
hemstaden Varberg.
– Det är ett väldigt omväx-
lande jobb och den ena dagen
är inte den andra lik. Man kör
olika turer på olika tider. På måndagsmorgonen är det skol-
barn och människor som ska till jobbet, på lördagsnatten
ungdomar som ska hem efter att ha varit ute och festat.
Cajsa trivs med jobbet, och med arbetstiderna.
– Det är nog inte så för alla, men för mig är det bra med
delade arbetspass. När jag får några timmar ledigt mitt på
dagen kan jag träna eller gå ut med hunden.
Säkerheten kommer alltid först. Det ska vara tryggt och
lugnt. Det får man tänka på när trafiken kanske är extra tät,
eller någon passagerare behöver extra mycket hjälp. Då får
man inte bli stressad av tidtabellen.
– Det är ju mitt jobb och mitt körkort, och jag måste all-
tid sätta säkerheten först och hålla hastighetsbegränsning-
arna. Sen får man göra så bra som det går i varje situation.
Bussförare är ett jobb som Cajsa Johansson gärna rekom-
menderar till andra. Särskilt till kvinnor:
– Jag skulle gärna ha fler kvinnliga arbetskamrater, och
om någon tror att det här jobbet inte passar oss tjejer så är
det bara fördomar.
TÄTARE TURER
Nya sätt att lägga upp turerna, med bättre passning till tå-
gen, snabba raka linjer och tätare turer är något som Cajsa
märker av.
– Det är fler som åker nu. Det är så klart alltid lite rörigt
just när man ändrar, men jag tycker att det blir allt bättre och
tror att fler nu har möjlighet att ta bussen istället för bilen.
Åker du själv buss?
– Nej, det kan jag faktiskt inte eftersom jag blir åksjuk.
Men när jag själv får köra är det inga problem.
å snart tunneln öppnades började skånska Pågatå-
gen köra hela vägen upp till Halmstad. Det innebär
att tågen går varje halvtimme morgon och kväll.
Och restiden till Helsingborg har kortats till 50 minuter.
– Sträckan över åsen var väldigt vacker, men ställde till
många bekymmer. Så tunneln har blivit ett lyft för trafi-
ken, säger Daniel Modiggård, trafikplaneringschef på Hal-
landstrafiken.
– Det här knyter samman två stora arbetsmarknader och
gör tåget till ett starkare alternativ, säger Daniel Modiggård.
Totalt har restiden mellan Göteborg och Malmö kortats
med 15 minuter.
TRE PROCENTS ÖKNING
Allt fler väljer tåg och buss. Det totala resandet i Halland öka-
de under 2015 med tre procent. Hur tunneln och den tätare
trafiken påverkar antalet resande i år är det för tidigt att säga.
Hallandstrafiken arbetar hela tiden med att förändra och
förbättra så att hela trafiksystemet hänger ihop.
– Det ska vara lätt att byta mellan till exempel tåget och
bussen, säger Daniel Modiggård. Många uppskattar möjlighe-
ten tåget ger att göra något av restiden, och när tåget och bussen
samverkar bättre blir resan smidigare från dörr till dörr.
OTROLIG UTVECKLING
Antalet resenärer på Öresundstågen ökade 2015 med 3,1
procent och resandet med stadsbussarna i hela Halland öka-
de med 3,9 procent. I Kungsbacka, där man infört ett nytt
stadslinjenät, var ökningen under fjolåret över 20 procent.
– Vi utvecklar stadstrafiken mot rakare turer som går snab-
bare och vi satsar särskilt på linjer där möjligheterna är bäst
att öka resandet, säger
Daniel Modiggård. Vi har
gjort stora förändringar
till exempel i Varberg och
fått ett väldigt gott gensvar
från resenärerna. Vi ser i
januari en ökning runt
otroliga 30 procent.
Cajsa trivs med
livet bakom ratten
Professionellt.
Cajsa Johansson möter Gustav Jähnke och alla sina andra passagerare med ett leende på läpparna. Foto: Christel Lind
När Cajsa Johansson i Varberg tröttnade
på att jobba som säljare fick hon ett gott
råd av sin pappa: Att köra buss skulle
passa dig! Det blev ett nytt vägval i livet
och det har hon aldrig ångrat.
Rakare sträckor får fler
att åka – kollektivt
Kortare restid, tätare turer och tåg som håller
tidtabellen bättre. Fördelarna är många när
tågen nu äntligen kan gå genom Hallandsås
istället för över.
rare på bästa sätt. Och en stor fördel – när man går från job-
bet är man ledig. Men vägen till jobbet bakom ratten har inte
varit spikrak.
HÄSTAR OCH KOR
Cajsa Johansson är född och uppvuxen på ett mindre lant-
bruk utanför Varberg. När det blev dags att välja bana i
livet utbildade hon sig till lantmästare, och har under åren
jobbat med travhästar och mjölkkor och som säljare av
växtodlingsprodukter.
– Det var ett roligt jobb med bra lön, men när det blev
18
HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN
HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN
19