Background Image
Previous Page  20-21 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20-21 / 24 Next Page
Page Background

å Kollaskolan i Kungsbacka hade

skolans personal redan en längre

tid pratat om hur de skulle kun-

na bli en mer hälsofrämjande skola, när

de av en slump fick höra talas om Regi-

on Hallands skolinitiativ ”Välmående

ger resultat”.

– Vi visste att vi ville göra något mer

än det traditionella hälsofrämjande ar-

betet med kost, motion och sömn och

det här sättet att arbeta kändes så rätt

för oss, berättar Mats Lönn, en av rek-

torerna på Kollaskolan.

ELEVERNA LÄR SIG BÄTTRE

”Välmående ger resultat” är en ny ar-

betsmodell, som baserar sig på aktuell

forskning om välmående, om hjärnans

funktion och faktorer som gör att man

lär sig bättre.

– Att elever och pedagoger som mår

bra även presterar bättre känns ju somen

självklarhet och sunt förnuft, sägerMarie

Lumsden, pedagog på skolan. Men nu

har vi forskningsresultat som tydligt vi-

sar sambandet mellan välmående och

prestation och hur vi kan använda det

här i vårt arbete som pedagoger.

PEPPAR PEDAGOGERNA

Det går inte att ta miste på Maries eller

hennes kollegors, Petra Granellis och

Agnes Ivarssons, entusiasm över den

satsning de tar del av under läsåret.

– Upplägget är över förväntan, säger

Agnes Ivarsson. Föreläsarna är proffsi-

ga och inspirerande och vi får tillgång

till ett väldigt bra arbetsmaterial som

ger oss verktyg att skapa en miljö för

ett lustfyllt lärande som leder längre

och ger resultat.

– En miljö där vi vågar lyckas och

misslyckas, där vi lär oss hantera mot-

gångar och framgångar på ett bra sätt,

konstaterar Petra.

– Det handlar om ett annat sätt att

tänka och att vara som bygger mycket

på hur viktigt det är att se eleverna, att

ge feedback, tillägger Petra Granelli.

För oss som deltar innebär det en per-

sonlig utveckling, som gör oss till bättre

pedagoger.

– Vi lär oss mer om hur vi kan hjälpa

eleverna att utvecklas och växa och att

skapa en miljö i klassrummet och sko-

lan som gör det lättare att lära, säger

Agnes Ivarsson.

KONCEPTET GYNNAR ALLA

Initiativet sträcker sig över hela läsåret

på Kollaskolan och Mats Lönn menar

att det är viktigt att ge den här proces-

sen den tid det behöver.

– Vi har medvetet valt att sätta allt

vårt fokus på detta, vi är helt övertyga-

de om att det här gör nytta för våra

elever och pedagoger, säger han.

Lustfyllt lärande leder längre. Och med de rätta verktygen

kan skolan göra att eleverna mår bättre och lär sig mer. Nu

prövas en ny modell på flera skolor i Halland.

Det handlar om attityd- och beteende-

förändringar och det är ett föränd-

ringsarbete som tar tid. Det får ta tid,

säger de alla fyra unisont.

– För det är det värt. Vi måste börja

med att väcka intresse för välmåendets

betydelse för studieresultaten och se-

dan förstå och lära oss hur vi kan ar-

beta med att träna hjärnan att hitta

lösningar. Det här konceptet gynnar

alla. Även utanför skolans värld.

På Kollaskolan ger

välmående resultat

Tips och trix.

– Dialogverktyget ger personalen konkreta tips och formuleringar som kan stärka

elevens självkänsla och främjar lärande, säger Mats Lönn, här tillsammans med lärarna Marie

Lumsden, Petra Granelli och Agnes Ivarsson.

God stämning.

Elsa Andersson, Isabella Dreyer, Natalie Bäckman (skymd),

Alva Erlandsson, Petra Granelli (lärare), Filip Norgren, Rasmus Nyman,

Linus Olsson och Jacob Hellström på Kollaskolan i Kungsbacka.

Bakom projektet ”Välmående

ger resultat” står Region Hallands

lokala nämnder i Falkenberg,

Varberg, Laholm och Kungsbacka.

I samarbete med experter från

skolutvecklingsföretaget Bättre

skolor togs under 2014 ett ut-

bildningsmaterial fram som gör

forskningsresultat kring välmå-

ende, hjärnans funktion och

inlärning konkreta, lättillgängliga

och enkla att använda.

Välmående skola

ett viktigt projekt

HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN

21

20

HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN