å Kollaskolan i Kungsbacka hade
skolans personal redan en längre
tid pratat om hur de skulle kun-
na bli en mer hälsofrämjande skola, när
de av en slump fick höra talas om Regi-
on Hallands skolinitiativ ”Välmående
ger resultat”.
– Vi visste att vi ville göra något mer
än det traditionella hälsofrämjande ar-
betet med kost, motion och sömn och
det här sättet att arbeta kändes så rätt
för oss, berättar Mats Lönn, en av rek-
torerna på Kollaskolan.
ELEVERNA LÄR SIG BÄTTRE
”Välmående ger resultat” är en ny ar-
betsmodell, som baserar sig på aktuell
forskning om välmående, om hjärnans
funktion och faktorer som gör att man
lär sig bättre.
– Att elever och pedagoger som mår
bra även presterar bättre känns ju somen
självklarhet och sunt förnuft, sägerMarie
Lumsden, pedagog på skolan. Men nu
har vi forskningsresultat som tydligt vi-
sar sambandet mellan välmående och
prestation och hur vi kan använda det
här i vårt arbete som pedagoger.
PEPPAR PEDAGOGERNA
Det går inte att ta miste på Maries eller
hennes kollegors, Petra Granellis och
Agnes Ivarssons, entusiasm över den
satsning de tar del av under läsåret.
– Upplägget är över förväntan, säger
Agnes Ivarsson. Föreläsarna är proffsi-
ga och inspirerande och vi får tillgång
till ett väldigt bra arbetsmaterial som
ger oss verktyg att skapa en miljö för
ett lustfyllt lärande som leder längre
och ger resultat.
– En miljö där vi vågar lyckas och
misslyckas, där vi lär oss hantera mot-
gångar och framgångar på ett bra sätt,
konstaterar Petra.
– Det handlar om ett annat sätt att
tänka och att vara som bygger mycket
på hur viktigt det är att se eleverna, att
ge feedback, tillägger Petra Granelli.
För oss som deltar innebär det en per-
sonlig utveckling, som gör oss till bättre
pedagoger.
– Vi lär oss mer om hur vi kan hjälpa
eleverna att utvecklas och växa och att
skapa en miljö i klassrummet och sko-
lan som gör det lättare att lära, säger
Agnes Ivarsson.
KONCEPTET GYNNAR ALLA
Initiativet sträcker sig över hela läsåret
på Kollaskolan och Mats Lönn menar
att det är viktigt att ge den här proces-
sen den tid det behöver.
– Vi har medvetet valt att sätta allt
vårt fokus på detta, vi är helt övertyga-
de om att det här gör nytta för våra
elever och pedagoger, säger han.
Lustfyllt lärande leder längre. Och med de rätta verktygen
kan skolan göra att eleverna mår bättre och lär sig mer. Nu
prövas en ny modell på flera skolor i Halland.
Det handlar om attityd- och beteende-
förändringar och det är ett föränd-
ringsarbete som tar tid. Det får ta tid,
säger de alla fyra unisont.
– För det är det värt. Vi måste börja
med att väcka intresse för välmåendets
betydelse för studieresultaten och se-
dan förstå och lära oss hur vi kan ar-
beta med att träna hjärnan att hitta
lösningar. Det här konceptet gynnar
alla. Även utanför skolans värld.
På Kollaskolan ger
välmående resultat
Tips och trix.
– Dialogverktyget ger personalen konkreta tips och formuleringar som kan stärka
elevens självkänsla och främjar lärande, säger Mats Lönn, här tillsammans med lärarna Marie
Lumsden, Petra Granelli och Agnes Ivarsson.
God stämning.
Elsa Andersson, Isabella Dreyer, Natalie Bäckman (skymd),
Alva Erlandsson, Petra Granelli (lärare), Filip Norgren, Rasmus Nyman,
Linus Olsson och Jacob Hellström på Kollaskolan i Kungsbacka.
Bakom projektet ”Välmående
ger resultat” står Region Hallands
lokala nämnder i Falkenberg,
Varberg, Laholm och Kungsbacka.
I samarbete med experter från
skolutvecklingsföretaget Bättre
skolor togs under 2014 ett ut-
bildningsmaterial fram som gör
forskningsresultat kring välmå-
ende, hjärnans funktion och
inlärning konkreta, lättillgängliga
och enkla att använda.
Välmående skola
ett viktigt projekt
HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN
21
20
HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN