Bästa livsplatsen - mars 2012 - Region Halland - page 17

Goda exempel
från
halländska förskolor
och skolor
Veckans hjälpare:
Varje vecka utses en
”hjälpare” som har till uppgift att hjälpa och
finnas till hands för sina kamrater.
Kompispromenaden:
Man går två och två
längs en slinga och pratar om ett ämne man
bestämt i förväg.
Kreativitetsplanket:
En anslagstavla där alla,
elever och lärare, kan skriva ner idéer och
förslag kring arbete och studier.
Presentation av dagens rätt:
När maten är
framdukad får ett barn vid varje bord presen-
tera maten.
Upplevelsestunden:
Barnen får sätta sig en-
samma på en plats och sitter där en stund.
Efteråt samlas alla och berättar för varandra
vad man upplevt eller tänkt på.
Födelsedagskomplimanger:
När barnen
fyller år får kompisarna skriva något bra om
födelsedagsbarnet på en ram. I ramen finns
ett foto på den som fyller år.
Vad får dig att må bra?
Röster från barnen
”När jag tänker att jag ska cykla och när jag
sedan cyklar, då mår jag bra.”
”Att åka traktor med farfar.”
”När jag hoppar studsmatta. Det känns bra
i skelettet, det hoppar med.”
”Jag tycker om att ta på mig de färgglada
kjolarna och dansa med mina kompisar.”
Om
hälsofrämjande förskola och skola
Hälsofrämjande förskola och skola vänder sig till alla förskolor och skolor
som på ett strukturerat sätt vill få in hälsa som en naturlig del i vardagen.
Arbetet utgår från en modell där både barn, elever, personal och föräldrar
är delaktiga. Hälsofrämjande förskola och skola är ett samarbete mellan
skolorna, kommunerna och Region Halland. Förutom i Laholm finns
Hälsofrämjande förskola och skola i Falkenberg och Varberg.
1
12 roliga rastlekar
från skolor i Halland
12 roliga rastlekar
Ladda ner häftet på
www.regionhalland.
se/broschyrer
och
få tips på skojiga
utomhuslekar!
Ängskulla förskola är sedan två år tillbaka en del av hälso-
främjande förskola och skola i Halland. Kärnan i arbetet är
att hälsotänket ska nnas med som en naturlig del av barnens
vardag, från förskolan och upp genom hela skolgången.
– Vi vill skapa en medvetenhet hos barnen, så att de kan ta
hand om sig och välja att göra saker som de mår bra av, säger
Helén Bengtsson.
STÄRKA BARNENS SJÄLVKÄNSLA
Fokus kan ligga på allt ifrån rörelse
och utomhusvistelse till avslappning
och massage.
– Hälsofrämjande förskola och
skola är inte ett färdigt program, utan
de som jobbar med barnen väljer vad
de vill lägga tonvikten på och sätter
ihop en handlingsplan för det, säger
Camilla Persson, folkhälsoutvecklare
på Region Halland.
På Snigelbo har man valt att foku-
sera på att stärka barnens självkänsla.
– Vi tycker att det är jätteviktigt
att barnen vågar säga vad de tycker,
att de lär sig att sätta gränser och att
respektera varandra, säger Helén.
– Därför har vi bland annat jobbat
med stopp-handen. Barnen vet att när
någon av kompisarna säger stopp, då
vill han eller hon inte mer, och då ska de respektera det.
Samlingarna, då barnen får berätta vad de tycker att kom-
pisarna är bra på, är ett annat exempel.
TÄNKER PÅ NYTT SÄTT
Arbetet med hälsofrämjande förskola och skola har gjort att
personalen har börjat tänka till kring många små saker i var-
dagen.
– Vi pratar mycket med barnen om vad vi mår bra av,
om att vi ska röra på oss eller smaka på grönsakerna för att
kroppen mår bra av det, förklarar Helén.
– Idag jobbar vi med hälsa som ett större begrepp, både
med den fysiska hälsan och den psykiska, att vi
ska trivas och må bra på alla sätt.
HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN
17
Med fokus på hälsa.
Camilla
Persson, folkhälsoutvecklare
på Region Halland, jobbar
med att inspirera och stötta
förskole- och skolpersonal i
deras hälsofrämjande arbete.
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 18,19,20,21,22,23,24