Bästa livsplatsen - juni 2014 - Region Halland - page 22-23

Vad är ”Halmstad Opera & Vocal Festival”?
– Det är en alldeles ny festival med den mänskliga rösten i
fokus. Olika röstliga uttryck kommer under tre dagar i juli
samverka i ett spännande programmed allt från klassisk
opera i krinoliner och peruker till nutida konstmusik och
nyskriven opera.
– Halländska förmågor blandas med musiker och
sångare från hela Norden, unga med mer etablerade. Det
blir bländande solister, barnopera, filmvisning och mycket
mycket annat.
– Festivalen kom till efter ett initiativ från Region Halland
och vi kommer att hålla till i och kring Halmstads Teater.
Vad säger du till dem som tycker att opera
är konstigt eller tråkigt?
– Opera KAN vara tråkigt, dålig opera är det mest plågsam-
ma som finns, men bra opera är det mest fantastiska man
kan uppleva och det gäller att hitta den sorts opera som du
går igång på. Vi vill med festivalen visa en bredare och mer
nyanserad bild av operan – att det finns mer än bara dam-
miga 1700-talsverk och pretentiös, nyskriven musik.
Vad vill du att besökarna ska uppleva?
– Att de, lite överraskade, reagerar på något. Att de hittar
något som väcker tankar och känslor hos dem – men
kanske inte de tankar och känslor de hade förväntat sig…
– Kanske du går på en konsert eller föreställning med
vissa förväntningar, men sedan stannar kvar och möter
något helt oväntat. Vi behöver få vår bild av opera och
andra konstformer utmanad – och förändrad…
Tre frågor till…
Hedvig Jalhed,
operasångare och konstnärlig ledare
för Halmstad Opera & Vocal Festival:
En båt
kommer
lastad…
Ljud som överbryggar avstånd och förenar.
Toner från förr som blir nutida konst. Det
finns mycket symbolik i det konstverk som
nu kan höras i Varberg och Tjolöholm och
på sju andra platser i Norge, Sverige och
Danmark.
S
kotska konstnären Susan Philipsz har hyllats världen
över för sina verk. Som skulptör har hon mer och mer
gått över till att skapa med ljud som får samverka med
omgivningarnas förutsättningar och karaktär. Hon har bland
annat skapat ljudskulpturer under broar och på järnvägs-
stationer och hon fick 2010 det prestigefyllda Turnerpriset.
– Jag har förut mest arbetat i storstäder. Aldrig tidigare har
jag gjort ett verk i den här skalan, i sådana här otroliga land-
skap och miljöer, säger hon.
Och det är verkligen ett stort konstverk. Det sträcker sig
från norska Moss längs kusten ner till danska Bornholm. På
nio platser kan det höras – en minut varje hel timme mellan
klockan 10 och 18 – fram till den 21 september.
Hallands Konstmuseum och Region Halland har engagerat
sig starkt i konstverket, som är en del av EU-stödda samar-
betsprojektet In Site.
– Vi hoppas att många kommer att stanna upp och lyssna,
säger Caroline Mårtensson på Hallands konstmuseum, som
är halländsk projektledare för The Distant Sound. För den
som blir nyfiken och vill veta mer kommer det att finnas
information på platserna och också möjlighet att se en film
om konstverket.
Den som vill ta del av The Distant Sound i Halland kan
göra det i hamnen och på strandpromenaden i Varberg och
runt Tjolöholms slott.
GRIMETON I CENTRUM
Hjärtat i konstverket är dock den snart hundraåriga radio-
sändaren i Grimeton. Det är från detta världsarv som de ljud
som Susan Philipsz skapat sänds ut till de nio platser där
konstverket kan höras. Tre ljud sänds samtidigt till tre hög-
talare på varje plats:
– Högtalarna är placerade ganska långt ifrån varandra och
åhörarna, berättar Caroline Mårtensson. Ljuden samverkar
med varandra och med omgivningen över en stor yta. Trots
att det är samma ljud som sänds till de nio platserna, kommer
de att låta olika beroende på var man befinner sig, eftersom
miljöerna påverkar upplevelsen.
RADIOVÅGORNA BINDER SAMMAN
Susan Philipsz fick av projektet In Site uppdraget att gestalta
kulturarvet i området längs den skandinaviska kusten.
– Jag gjorde en rundresa och fick se många otroliga platser
i min jakt på inspiration, berättar Susan Philipsz. När jag
kom till radiosändaren i Grimeton tog konstverket form.
Det är fascinerande att via radiotekniken kunna binda sam-
man de olika platserna och länderna.
VAD ÄR DET DÅ FÖR LJUD SOM SÄNDS UT?
Susan Philipsz har samlat på gamla radiosignaturer. Ur dessa
har hon plockat ut toner som spelats in med horninstrument.
De kombineras sedan på olika sätt. Horninstrumenten har
kopplingar till skeppssignaler eller urtida skandinaviska horn.
– Ordet ”sound” står för något man hör, men också för
vattnet mellan två landmassor. Det har sina rötter i det
fornnordiska ”sund, söndra”. Det handlar om avstånd och
om att överbrygga dem.
Läs mer om Halmstad Opera & Vocal
Festival på
www.destinationhalmstad.se
Hopp i land-kalle.
Mats Jansson, som arbetar
som samordnare i Distant Sound-projektet,
hoppar i land på en ö utanför Tjolöholms slott
när högtalarna skulle monteras.
22
HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN
HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN
23
1...,2-3,4-5,6-7,8-9,10-11,12-13,14-15,16-17,18-19,20-21 24-25,26-27,28-29,30-31,32