Bästa livsplatsen - november 2013 - Region Halland - page 16-17

HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN
17
Ja, så kommer det att låta på en del av tågen från mitten av december. Då invigs nämligen
en "ny station" i Åsa mellan Varberg och Kungsbacka – efterlängtad av många.
N
u blir det enklare att ta tåget för dem som
bor i Åsa, Frillesås och norra Varberg. Den
16 december invigs den nya pendeltågssta-
tionen i Åsa, och alla tåg som går sträckan Halmstad–
Göteborg kommer att stanna där. Det handlar om ett
tiotal tåg i vardera riktningen varje vardag, berättar
Bruno Andersson, VD för Hallandstrafiken.
 Den nya stationen ligger en kilometer norr om Åsa.
Det kommer att finnas gott om parkeringsplatser och
möjlighet att ta buss till stationen.
– Vi räknar inledningsvis med 300 till 400 resenärer
per dag, men på sikt upp emot 1 000 säger Bruno
Klart Åsa!
Tunnelprojektet
växlar in på ett nytt spår
Fler tåg och tyngre gods. Möjligheterna öppnar sig när
jätteborren Åsa nu har tuggat sig igenom Hallandsås.
År 2015 ska de första tågen kunna gå genom tunneln
och en av Västkustbanans värsta flaskhalsar är borta.
Äntligen! säger nog många.
 Ljuset i de två tunnelrören genom Hallandsås inne-
bär verkligen ett genombrott för ett långdraget projekt.
Åsas företrädare Hallbor startade 1992, men fick se sig
besegrad av det sega berget. Stora miljöproblem runt
bygget innebar att projektet fick stoppas 1997. Efter ut-
redningar och regeringsbeslut blev det en omstart, och
Åsa började borra 2005 och har nu alltså gjort jobbet.
Två parallella 8,7 kilometer långa tunnlar ska göra det
möjligt att öka kapaciteten från 4 till 24 tåg i timmen.
Kommer det inte att bli trångt på tågen då?
– Vi får avvakta några veckor och se hur utveck-
lingen blir. Om det behövs så kommer vi att förstärka
genom att köra längre tåg när det är många resande,
säger Bruno.
Stoppet i Åsa kommer inte att förlänga restiden.
– De två minuter som det handlar om kommer vi att
köra in, så restiden mellan till exempel Halmstad och
Göteborg påverkas inte, säger Bruno.
Den nya pendelstationen i Åsa kostar 65 miljoner
kronor. Den byggs av Trafikverket och finansieras av
Kungsbacka kommun.
Region Halland arbetar
för att resandet med
kollektivtrafik ska öka.
Dubbelspår
är det som
gäller –
helt enkelt
Allt fler väljer tåget och dubbelspåret är den enskilt vik-
tigaste frågan i den nya halländska infrastrukturplanen.
Region Halland har fått 1,1 miljarder statliga kronor som ska
användas för att förbättra infrastrukturen i regionen fram till
år 2025.
 – Västkustbanan genom Halland är högprioriterad, berät-
tar Jeanette Larsson på regionens infrastrukturavdelning.
Det handlar dels om dubbelspår och tunnel i Varberg, dels
om ett förbättrat resecentrum i Halmstad. Men vi hallän-
ningar märker inte full effekt av satsningarna i Halland och
tunneln genom Hallandsås förrän det är dubbelspår hela
vägen från Göteborg till Malmö.
 – Vi samarbetar nära med Region Skåne och Västra
Götalandsregionen om utvecklingen på Västkusten, säger
Jeanette Larsson. För oss är det till exempel väldigt viktigt
att enkelspåret mellan Ängelholm och Helsingborg byggs
bort så att fler Öresundståg ska kunna gå.
Foto: Skanska Vinci
Thomas Askebrand
– Jättebra. Jag kommer
att utnyttja det varje dag.
Jag pendlar dagligen till
Göteborg med bil men
kommer nu ta tåget från
Åsa istället.
Tomas Lokind
– Bra. Jag är pensionär
men åker till Göteborg en
gång i veckan och spelar
bowling med mina gamla
arbetskompisar. Jag har
åkt buss från Åsa tidigare
men nu kommer jag att
spara en massa tid.
Eva Schacklin Olsson
– Jag bryr mig inte! Jag
tycker att stationen ligger
lite fel eftersom man
måste ta bilen eller bus-
sen dit.
Nästa station, Åsa!
Ingenjören Marcelo
Ormazabal mäter.
Vad tycker du om
att
få en
ny station i Åsa?
Carolin Norén
– Jättebra, helt fantastiskt,
det var på tiden. Jag jobbar
i Göteborg och kommer att
spara en timme på morgo-
nen och en timme på kväl-
len. Som det är nu har jag
fått ta bilen till Kungsbacka
och pendeln därifrån.
16
HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN
1,2-3,4-5,6-7,8-9,10-11,12-13,14-15 18-19,20-21,22-23,24